Christian Herneth: Die „Kritischen Erfolgsfaktoren“ von ATMO (Autonomous Transport Mobility Optimization)

Komplexe, weltweite Liefernetzwerke mit unzähligen Störeinflüssen lassen sich mit klassischen e.g. Supply Chain Control Tower Technologien weder deterministisch noch mit ausreichender Geschwindigkeit zuverlässig beschreiben. Der Lieferant / Transporteur / Kunde braucht daher ein Werkzeug, das in Echtzeit realistische Kennwerte für die Leistung des aktuellen Liefernetzwerks ermitteln kann. Der Clou des Materialfluss gesteuerten ATMO Systems ist die für den Auftraggeber transparente Wahl des Transportsystems. Die Zuordnung von Transportmengen, -strecken und –mittel erfolgt zum Beispiel nach konfigurierbaren wirtschaftlichen, logistischen, ökologischen oder terminlichen Zielen, die jeder Teilnehmer im Netz für seine Lieferkette individuell steuern oder aushandeln kann. Jeder Transportvorschlag wird dem Kunden / Transporteur im Supply-Chain-Operations-Center zur Freigabe präsentiert. Ein zukünftiges System kann bei entsprechender Zuverlässigkeit auch autonom in Echtzeit agieren. Für das Echtzeit-Monitoring kann ATMO auch jederzeit den aktuellen Fortschritt des Transports an die beteiligten Lieferkettenmitglieder in einer digital integrierten Prozeß & Netzwerk -Organisation übermitteln und bei kritischen Prozeß & Plan -Abweichungen alarmieren, automatisch Korrekturvorschläge vorbereiten.

Im Keynote von Christian Herneth werden Beispiele aus der praktischen Entwicklung eines digital-automatisierten Entscheidungsunterstützungssystems für ein Produktions-Logistik-Supply-Chain-Netzwerk diskutiert.

Stefan Irnich: Split Delivery Policies in Goods Distribution: What is the Cost of Customer Convenience?

It is known for more than 25 years now that allowing split deliveries when distributing goods to customers offers savings in terms of both the total distance traveled and the number of vehicles employed. However, logistics managers must weigh these savings against disadvantages caused by split deliveries. While split deliveries are beneficial to the transport company, several visits are undesirable on the customer side, as the customer has to interrupt his primary activities at each visit to handle the goods receipt. To limit customer inconvenience, we consider two types of delivery policies defined by different measures: a maximum number of visits and the temporal synchronization of deliveries. We evaluate the impact of these measures on customer convenience and carrier efficiency by using different objective functions comprising variable routing costs, costs related to route durations, and fixed fleet costs.

Our study is conducted on fundamental VRPs that incorporate capacity and time-window restrictions, the most relevant side constraints in practice. The two extreme variants are the well-known vehicle routing problem with time windows and its counterpart in which split deliveries are allowed. Different types of customer inconvenience measures lead to a variety of intermediate variants. We design an extended branch-and-cut algorithm to solve all these variants and report on computational results showing the impact of customer inconvenience constraints on the total costs. Finally, we present useful insights for logistics managers. In particular, we find that a distribution policy with temporal synchronization of split deliveries creates benefits for customers and carriers alike.

This is joint work with Michael Drexl (Deggendorf Institute of Technology) and Nicola Bianchessi (Johannes Gutenberg University Mainz)